maandag 29 oktober 2012

Dertig peperkoekmannetjes


Eergisteren trouwde mijn nichtje Jonneke, met haar 
Justin. En weet je, het is een origineel stel die twee.


Ze vroegen me of ik corsages voor hen wilde maken. 
In de vorm van een koekemannetje!



En zo kwam het dat ik op een dag dertig koekemannetjes
op tafel had liggen.



Daar ging best wat aan vooraf. Gelukkig regende het veel
in de herfstvakantie, kon ik lekker mannetjes maken.




Onder mijn handen ontstonden allerlei karaktertjes;
zelfs een paar dametjes, geinig hoor.

 
 


Hoe maak je nou zo'n mannetje? Het patroontje vind je hier.

1) Kopieer het patroontje naar Word en pas het formaat naar wens aan.
2) Knip de mannetjes uit en leg ze op bruin vilt (Pippoos), knip voor ieder mannetje twee stuks.
3) Teken met een verdwijnstift de lijntjes die je leuk vind op het voorkantje. Misschien lukt het jou uit de losse hand, maar bij mij werd het dramatisch. Ik zeg: hulde aan de verdwijnstift!
4) Borduur met een stiksteek de lijntjes over. Maak op de plek van de oogjes en de knoopjes een frans knoopje. Dat ging ook niet van een leien dakje, totdat ik dit filmpje bekeek. Nu ben ik los op franse knoopjes, hoera! 
Het draad wat ik gebruikte was Durable breikatoen, no.10. Op de wikkel staat 'onovertroffen' en ik moet zeggen: dat is ook zo. Heerlijk draad om mee te werken.
5) Leg de twee uitgeknipte mannetjes op elkaar en borduur ze met een stiksteek aan elkaar, of met wit katoen of met bruin naaigaren. Stop voor je bij het einde bent wat vulling in het poppetje. Naai dan dicht en...klaar!

Ze zijn vast ook leuk als kerstboom-ornamentje, als sleutelhanger of op een herfstkrans.



Het echte koekemannetje wil telkens wegrennen,
kijk maar naar het boekje, en als je het verhaal
kent is dat goed te begrijpen! Maar deze niet hoor.



Ze vonden het prima om in een mooi koffertje
naar een bruid en bruidegom-to-be te worden
gebracht.

Wie wil nou niet een hoofdrol spelen op een
hippe, mooie, leuke bruiloft?

Veel geluk, Jon & Jus.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

wat heeft het bruidspaar origineel gedaan met dit geweldige idee, en dit is weer helemaal aan jou te danken, wat prachtig ♥ zeg dan druk ik me nog zacht uit en dank je wel voor het patroon ik wil dit ooit eens gaan proberen, dit is wel heel duidelijk zo
lieve groet jenneke
http://creaties-jenneke.blogspot.nl

CreativEls zei

Heel leuk ! Maar wat een werk, toch ? Tip : je kan er ook kerstboomhangers van maken, ook leuk bij het gebruik van rood en groen garen als siersteek.

Lieve groetjes,

CreativEls
http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

Noteboompjes zei

Wat zijn ze ontzettend leuk geworden, echt om op te vreten!

Angélique zei

Wat ontzettend origineel! En wat een geweldig leuk gezicht, al die poppetjes op een berg! Mooi werk!

Ik wens het bruidspaar alle geluk en liefde toe!

Céline zei

Wat een origineel idee!
Ik vond het leuk om te lezen, je schrijft het heel goed.

Hobbyrita zei

Hoe leuk, die mannetjes en wat een geweldig idee om zelf corsages te maken met deze mannetjes, echt origineel! Alle geluk aan het bruidspaar. Een tof patroon om zelf ook uit te proberen :)

Moos zei

Echt heel bijzonder!!!!
Wat een leuk en origineel aandenken ook!

zohra zei

heel leuk en origineel
liefs Zohra

Miss Creatuurtje zei

Ohhh dit is echt geweldig leuk!

Plenty of Presents zei

Geweldig en wat veel en wat zijn ze leuk geworden... wat een werk zeg en het verhaal erachter om voor deze koekenpoppentjes te kiezen, dat zou ik ook wel willen weten. fijne avond . groetjes Paula

Minet zei

Wat een orgineel idee. Ze zien er erg leuk uit.

homemade@myplace zei

so cute!! love this idea!!
xxx Alessandra

Natasja zei

wat leuk maar wat een werk